Monday, July 16, 2012

Senamrobik 1 Malaysia cuba jadikan saya penganut sekular

Sedia maklum kerajaan Bien telah membeli 1 jam daripada waktu belajar rakyat di bawah kementeriannya Kementerian Pelajaran Malaysia tempoh hari. 

Semua warga KPM di peringkat sekolah, matrikulasi dan IPG disuruh menjayakan program senamrobik 1 Malaysia. 

Mereka mahu orang melihat kejayaan mereka dengan tercatatnya amalan tersebut dalam buku rekod Malaysia. Walaupun tujuannya dilihat agak bodoh tetapi ia masih boleh mendatangkan sedikit hasil yang baik sepatutnya. Orang kata setiap perkara ada pro & cons’nya.

Arahan untuk menjayakan program tersebut turut diterima oleh IPG KPP. Semua warga di puncak Bukit Combee diwajibkan menyertai program ini. Semua maksud saya pelajar guru Muslim & Non-Muslim.

Saya agak bersemangat untuk menjayakannya. Ia bukan suatu yang salah. Bahkan rakan-rakan saya sanggup ke pasaraya malam sebelum senamrobik tersebut untuk menyediakan kelengkapan terbaik seperti seluar track dan stoking baru!

Ini tanda sokongan baik yang diberikan. Saya juga sempat berkongsi di facebook gambar Tuan Guru Nik Aziz melakukan senamrobik bagi membuktikan acara sebegini tidak dihalang oleh Islam. 

(Tg Nik Aziz adalah ulama’ & menjadi sumber rujukan umat Islam di Malaysia. Adapun syari’at & sumber hukum Islam yg utama adalah Al-Quran & hadith, kemudian ijmak ulama’ & qias)

Tapi apa yang berlaku pada hari kejadian adalah sesuatu yang mengecewakan. Instuctor adalah perempuan yang berbogel (maaf cakap). Peserta dihadapannya bercampur lelaki dan perempuan. Semuanya diminta menari dan terkinja-kinja di atas padang diiringi muzik.

Nampaknya mereka memisahkan aktiviti senamrobik dengan syari’at Islam. Inilah yang dinamakan sekular. Islam beri untuk buat senamrobik tapi ada caranya. Islam bukan agama ritual. Islam adalah cara hidup dan senamrobik pun adalah satu daripada aktiviti dalam kehidupan. 

Apabila bersolat mereka ikut apa yang ustaz ajar, bila puasa pandai sahur sebelum subuh dan buka puasa selepas azan Maghrib. Maka bila nak bersenam pun ikutlah bagaimana yang Islam ajar.  Tapi ini tidak berlaku.

Mereka bila nak bersenam ikut cara Barat, cara orang kafir bahkan mereka jadi alat propaganda pulak. menyemai sekularisme kedalam jiwa insan-insan yang akan mendidik generasi 1 Malaysia akan datang.

Mereka berlakon supaya aktiviti sekular ini dilihat tidak menjadi suatu kesalahan. Dapatan saya, sekurang-kurangnya tiga jarum telah dikesan menyuntik secara halus fahaman sekularisme kepada saya.

Komen dari rakan JPP kepada saya yang ayatnya seperti dia juga sebahagian dari yang terlibat dalam melaksanakan program ini. “Minta maaflah ye, kita tak dapat nak puaskan hati semua orang.” Jadi program bernada maksiat ini nak puaskan hati siapa? Non-muslimkah? kononnya sebab kita masyarakat majmuk? Tidak perlu ikut Islam kah apabila situasinya bersama masyarakat majmuk? 

Yang kedua adalah dari instructor senamrobik. Mereka menyanyi lagu Malaysia Boleh! dan memberitahu kita boleh melakukan aktiviti tersebut kalau kita fikir kita boleh buat. Maaf, syariat Islam bukan berdasarkan kepala otak kita sendiri, dalam semua benda (bukan acara keagamaan sahaja) kita boleh buat kalau Islam bagi buat dan sebaliknya.

Ketiga adalah dari pihak yang menyampaikan cenderahati kepada jemputan . Pihak tersebut sefaham saya menganjurkan bacaan Yaasin pada pagi Jumaat tetapi mereka juga nampak senang hati bahkan memberi hadiah kepada playmaker program yang bertukar menjadi maksiat itu! Adakah bila pagi Jumaat ikut agama pagi senaman tidak perlu lagi?

Strategi Barat, Yahudi dan orang kafir selalunya menjadikan orang Islam sendiri sebagai alat propaganda mereka. Selalunya lebih berkesan dan umat Islam lebih mudah terpedaya.

2 comments:

  1. seluar baru tu mungkin boleh enta guna lagi utk program2 lain yang lebih berunsur islamik dan tidak menipu kita.. hehe..

    ReplyDelete