Wednesday, March 9, 2011

Krisis Surau Al-Falah: Apa umat perlu faham?

***Bismillahirrahmanirrahim... Assalamualaikum w.b.t.

Secara khususnya entri kali ini berbual tentang bumi IPG KPP. Tapi umum boleh melihatnya. Masyarakat luar boleh mengikutinya. Mungkin sebagai panduan. Tapi warga i4p sekelian perlu mengetahuinya lebih banyak. Bila melihat tajuknya pasti kita tertanya-tanya, krisis apakah yang telah melanda surau Al-Falah kita? "Baru tadi lalu, nampak elok ja.. Isy, mengarut betul". Huhu..memang, saya pun rasa camtu jugak. Tapi nampaknya kita telah terlena. Saya juga telah terlena,,, sampailah pada suatu pagi.... "Tut tuttt...you have a new message". "Owh, ada mesej! Daripada pimpinan PAI ni..ape kehenyer pulak..." saya pun baca.

" Salam, dah bangun sahabat2? Ana sedih melihat keadaan surau Al-Falah tadi. Ana buka lampu. Analah imam n makmum. So, ana menyeru diri ana sendiri dan sahabat2 sekalian untuk sama-samalah kita mengimarahkan Surau Al-Falah, bukan surau blok. Kalau bukan kita siapa lagi. Sama-samalah kita menghargai penat jerih orang dulu berjuang bersusah payah fight nak dapatkan surau tu dengan orang atasan. Antum antunna bayangkan selama pemerintahan 5 orang pengarah baru menang dan lulus permintaan nak buat Al-Falah yang berharga 800k (RM 800, 000). Janganlah kita menghampakan mereka semua. Ana sebagai amir akan cuba sedaya upaya untuk menghidupkan kembali surau Al-Falah. Kita berusaha bersama-sama. =)
Wassalam...



Pernah saya bertanya kepada seorang ustaz disini, yang faham keadaan dan situasi disini. Kita nak memakmurkan surau Al-Falah, tapi surau-surau blok pun kita ada. Apa ceghitanya ni ustaz?,,kalau nak ikut logik mesti orang nak pi yang dekat ‘kann…at least ‘sejuk’ sikit blok kediaman tu alasannya..huu~Kemudian ustaz tu bagi penjelasan, agak panjang lebar. Sebenarnya kalau diikutkan, yang di blok-blok tu kita tak panggil surau, cuma bilik atau ruang solat mungkin. Macam yang kat rumah kita la 'kan, ada bilik tidur,ada bilik air, ada ruang menonton, dan ada satu tempat khas untuk kita solat kat rumah. Untuk berjema'ah ramai-ramai kat rumah. Kalau pelajar perempuan mungkin lebih sesuai solat kat situ, tapi lelaki mesti lebih afdhal solat di surau. 
Teringat satu hadith nabi yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a. bahawa baginda bersabda yang bermaksud: Solat berjemaah itu berlipat kali ganda drpd solatnya di rumahnya atau dikedainya (kerana orang Arab dahulu banyak berniaga) sebanyak 25 kali ganda....mafhum dari hadith itu lagi,,, setiap satu langkah kita ke masjid akan diangkat satu darjat dan setiap satu langkah kita juga akan dihapuskan satu dosa. [dikeluarkan oleh Al-Bukhari pd bab Solat berjemaah dan Ibn Muslim pd bab Masjid2].




Tengok tu, sebiji motor je ada. (fotografer punya.Heheh)
Alangkah bestnyer kalau tiap2 hari cmni..huhu. Gambar diambil pada bulan Ramadhan. Opss, 1 hb Ramadhan~
                                                                                         
Surau yang berharga RM 800,00. Sedihnya kalau xde orang.. Mai pakat2 meriahkan!

5 comments: