Tuesday, July 31, 2012

Kisah Ramadhan Masa Dulu


ياأيها الذين آمنوا كتب عليكم الصيام كما كتب على الذين من قبلكم لعلكم تتقون

183. Wahai orang-orang Yang beriman! kamu diiwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.


*******


Hari pertama Ramadhan aku pulang ke rumah untuk berbuka puasa bersama keluarga. Pada satu ketika, ayahku bertanya apa yang PAI susun untuk Ihya' Ramadhan? "Kami ada buat program Badar Al-Kubra. Majlis memperingati peristiwa Perang Badar yang berlaku dalam bulan Ramadhan". Kata ayahku cuba bertukar-tukar pendapat.

Oh, aku tersentak...baru teringat kisah perang Badar yang agung itu berlaku dalam Ramadhan rupanya! Aku cuba recall semula maklumat-maklumat Sirah yang pernah dipelajari kecil-kecil dulu. Tarikh perang Badar adalah 17 Ramadhan 2Hijrah. Nombor yang sentiasa diingati adalah tiga.satu.tiga. Itu jumlah askar Nabi Muhammad yang selalu ditekankan ustazah supaya dihafalkan. Aku terus berfikir cerita perang itu...
 *

Masa di kampus, aku selalu ikut member2 yang al-hafiz jadi tok imang jemputan di masjid dan surau sekitar Bukit Combee ni. Satu hari tu, ikut Tn Imam Zahid Fahmi yang bertugas di Surau Polis Batu Uban. Selepas Terawih, ada tazkirah yang disampaikan oleh Ust. Irwan. Memang best, (Zahid tentu senyum kalau ingat tazkirah tu... "sesungguhnya aku sedang berpuasa", kalau taaakk..:) 

Hari tu sekali lagi aku diperingatkan bagaimana hebatnya pejuang Perang Badar yang menentang 1000 tentera Quraisy. Ustaz tersebut menggambarkan bagaimana suasana perang yang dahsyat itu. Bayangkanlah, ia berlaku ketika para sahabat sedang berlapar puasa. Tambahan pula, masa tu para sahabat tak setting pun nak pi berperang. Tak bawa apa-apa kelengkapan perang pun macam senjata dsb. 

Akhi, berperang bukan macam lawan bola ada masa limit 90++ minit, kalau main kasar ada pengadil, bila penat ada player lain boleh ganti. Peperangan atas dasar Aqidah ini meletakkan tengkuk di hujung pedang, pelaburannya adalah nyawa.

Aku juga sempat membelek-belek akhbar Harakah baru-baru ni. Tentunya dalam keluaran Edisi Ramadhan, banyak input yang boleh diambil. Seorang kolumis sasteranya menyenaraikan beberapa peristiwa yang berlaku dalam bulan Ramadhan dulu, yang semuanya itu dicoret dengan tinta emas oleh mereka yang terbukti tinggi tahap iman dan takwanya.

Lihatlah bagaimana cerita perang Khandaq yang persiapannya dilakukan pada bulan orang berpuasa. Kita mungkin boleh senyum bangga mendengar kebijaksanaan mereka menggali parit sebagai strategi perang, Tapi keringat yang diperah pada ketika itu mesti tak sama dengan keringat kita yg cuma nak menghabiskan bacaan kisah perang tu. Para sahabat menunjukkan kepada Nabi Muhammad perut mereka terpaksa diikat dengan 2 ketul batu bagi menahan lapar. Baginda Nabi menunjukkan pula pada perutnya ada 3 ketul batu yang diikat.  Allahu Allah...

Sekali lagi akhi, menggali al-Khandaq (parit) bukan macam korek tanah mencari cacing, mereka menggali di atas tanah keras berbatu sedalam kira-kira tak lepas untuk para musuh melepasinya. Ia digali mengelilingi kota Madinah. Tak pernah dibuat dek orang Arab sebelum tu. Bayangkanlah, aku tak dapat nak rasa betul2 macam mana yang pejuang-pejuang tu rasa.

Pada 20 Ramadhan tahun ke-8 Hijrah, terjadinya revolusi pembukaan kota Mekah serentak dengan penghancuran berhala. Nabi s.a.w. keluar dari Madinah pada 10 Ramadhan dan berpuasa, lalu diikuti para sahabat. Baginda berbuka puasa di suatu tempat yang dinamakan Asfan. Aku tak pasti kalau Googling jumpa ke tak tempat ni. 

Dalam catatan sejarahwan, Ibnu Ishaq katanya penaklukan Mekah itu terjadi pada 10 malam akhir Ramadhan. Baginda mengutus Khalid Al-Walid untuk menghancurkan berhala Uzza, Amr bin Ash merobohkan Suwa', dan lainnya merobohkan Manat.

Itu baru sikit, belum lagi aku ceritakan bagaimana kisah Tariq bin Ziyad dan 12ribu askarnya menentang 90000 kuffar di Sepanyol. Babak yang sentiasa diingati adalah apabila Tariq bin Ziyad mengarahkan askar-askarnya membakar kapal-kapal mereka sebelum pi berperang dan meletakkan pilihan kepada mereka untuk mati lemas atau syahid di permedanan.

Sejarah emas dalam bulan Ramadhan tak berhenti setakat tu akhi, banyak lagi kisah orang-orang dulu yang melalui derita perang dan jihad dalam bulan Ramadhan. Mereka menang perang dengan al-kuffar yg menentang Islam. Mereka membuka kota kemegahan. Mereka bila berpuasa rupa-rupanya lebih berganda lagi kuatnya. Masa bulan Ramadhan lagi bertambah semangat, usaha dan pengorbanan.  Sesuailah bulan ini dipanggil bulan berjihad.

Tapi aku jadi malu. Bila sampai giliran kita untuk melakar sejarah ini, jihad kita cumalah jihad melawan nafsu tidur.  Perang kita mungkin cuma memerangi nafsu yang nak makan macam2 ketika berbuka. Kejayaan yang nak dibanggakan takkanlah hanya usaha mengkhatamkan 30 juzuk al-Quran jer?? Oh, malunya. Sekadar itu sahajakah jihad kita?

2 comments:

  1. Subhanallah hebatnya umat terdahulu.. sedih dgn keadaan diri skrg yg masih lagi leka.. jihad entah ke mana.. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita memang x cukup kkuatan untk brjihad seorang diri.. maka skurang2nya kita bersama org2 yg buat jihad..menyokong tidak menentang mereka..mendoakan tdk mencela mereka..kita boleh :)

      Delete