Tuesday, July 24, 2012

Banyakkan ber'facebook' Ramadhan kali ini

Tahniah dan syabas diucapkan kepada rakan-rakan sekelian kerana berjaya sampai ke bulan Ramadhan pada tahun ini. Sebelum tu, saya nak tanya apakah perasaan kita bila mendapat tahu kerajaan telah pilih kita untuk sambung belajar di institut ni masa mula-mula masuk dahulu?

Dengan perasaan yang kita alami itu, seharusnya kita rasa lebih lagi bila mendapati Allah telah pilih kita untuk masuk Universiti Ramadhan yang Tn. Pengarahnya adalah Allah s.w.t. sendiri.

Bukan semua orang terpilih. Ada kenalan atau jiran kita sendiri meninggal dunia sebelum sampai Ramadhan. Dia tidak terpilih. Ada juga yang masuk Universiti Ramadhan tapi bukan sebagai pelajar. Mungkin mereka tumpang lalu sahaja.

Para sahabat dulu bila sampai sahaja bulan Ramadhan mereka saling memberikan ucapan tahniah, mereka sangat seronok dan rasa terharu.

*Bila saya tulis sahabat dalam konteks ayat tadi, maksudnya adalah para sahabat Nabi s.a.w. Perkataan itu adalah istilah bagi mereka yang beriman sempat hidup zaman Rasulullah dan sempat bertemu dengan baginda.

Jadi dalam bulan Ramadhan ini banyak amalan-amalan sunat yang Nabi buat, dan para sahabat buat. Bulan Ramadhan bukan bulan puasa sebab nanti akan nampak macam bulan untuk berpuasa sahaja. Sedangkan dalam bulan ini dianjurkan untuk kita buat lebih dari sekadar berpuasa.

* Tentu persepsi kita akan jadi lain bila semua orang lazimkan menyebut bulan Terawih, atau bulan qiyamullail atau bulan tadarus. Boleh juga kalau hendak dicuba. Tukarlah istilah bulan puasa itu kerana ia sesuai untuk zaman kanak-kanak sahaja.

Kita akan selalu membaca al-Quran, solat sunat & terawih, mendengar tazkirah, dan sebagainya dalam bulan ini. Sepertimana kebiasaan. (tapi hati-hati jangan sampai ibadat kita jadi ‘kebiasaan’! bimbang nanti jadi adat) Nasihat Yusuf Al-Qaradhawi ‘kun rabbaniyyan wa la takun ramadhaniyyan’.

Saya tergerak untuk menambah 1 lagi amalan kita dalam bulan Ramadhan kali ini. Apa yang saya nak cadangkan adalah sesuatu yang Nabi tidak pernah buat pun dulu. Iaitu amalan ber’facebook’. Bila disebut amalan yang Rasulullah tak buat, maka orang akan kata ia amalan bid’ah. Ya, memang ia amalan bid’ah pun. Tapi yang saya nak ajak ini bid’ah yang hasanah.

*Bid’ah terbahagi kepada dua, iaitu bid’ah hasanah & bid’ah mazmumah/dholalah. Inilah menurut Imam Syafie. Bid’ah hasanah itu perkara baru yang tidak menyalahi al-Quran & sunnah manakala bid’ah mazmumah adalah sebaliknya.

Itupun kalau ia hendak disebut amalan bid’ah. Adapun yang saya maksudkan bid’ah itu cumalah bid’ah dari segi bahasa sahaja. Amalan ber’facebook’ ini Nabi tidak buat dulu maka ia dikira perkara baru tapi intipati daripada amalan ber’facebook’ tersebut masih perkara yang Nabi s.a.w. buat.



Kenapa saya mengajak untuk kita menambah amalan ber’facebook’ Ramadhan ini? Sebab daripada pengalaman saya bila buka facebook dalam bulan ni yang akan keluar atas wall penuh dengan tazkirah dan nasihat oleh friends saya.

Semua jenis tazkirah ada. Petikan ayat al-Quran, hadith, ada pesanan ulama’, ada yg share kata-kata ustaz & ikon islam dan macam-macam lagi. Sangat menarik. Apabila berada dalam Ramadhan ini lebih bervariasilah nasihat-nasihat yang saya terima.

Buka facebook dah jadi macam buka majalah Solusi bahkan ini lebih warna-warni dan interaktif. Kalau anda tidak dapat rasa pengalaman yang saya dapat ini maknanya friends di sekeliling anda dipercayai bukanlah kawan anda yang sejati.

Anda tidak dapat nasihat yang berguna. Anda tak diperingatkan tentang azab kubur. Kawan-kawan di sekeliling kita bila dia tak dapat tolong sejak didunia lagi untuk bawa kita jadi baik, akhirat nanti bukan sahaja dia tak tolong kita malah lebih pada itu mungkin dia yang akan heret kita masuk neraka.

Mafhum mukhalafahnya, kita juga jadi kawan pada kawan-kawan kita. Oleh itu, kita sendiri juga sepatutnya kena ada bagi nasihat pada mereka. Saya kira laman facebook telah membuka laluan kepada kita untuk mudah berkongsi hal-hal kebaikan. Cuma share ataupun like perkara berfaedah sahaja kita dah melabur saham yang sangat tinggi. Sangat senang!

Nabi Muhammad kata sampaikanlah daripadaku walaupun satu ayat. So, cara kita sampaikan perkara bermanfaat itulah yang jadi intipati kepada amalan ber’facebook’ yang saya anjurkan untuk kita amalkan dalam bulan keberkatan ini. Bulan yang bila kita melabur nilai sahamnya lebih tinggi dari bulan yang lain.

Generasi kita generasi facebook. Oleh itu saya tidak bercadang untuk menghalang tabiat generasi ini cuma berhasrat melorongkannya kepada penggunaan yang betul. Teringat pesan Saidina Umar Al-Khattab, “ajarlah anakmu sesuai dengan zamannya”.


2 comments:

  1. sebijik macam tazkirah malam tu.. haha

    ReplyDelete
  2. nak clear apa yang tak clear. semoga dapat menjawab sdikit sbanyak persoalan yg ditanya tempoh hari..
    sekadar mengetuk minda..:)

    ReplyDelete