Saturday, April 7, 2012

Imam Hassan Al-Banna, UAB & Kita

Kenapa ya perlu menjalankan usrah dengan adik-adik?

Sampai bila nak buat kerja macam ni?
dapat tajuk usrah, bincang dengan adik-adik, hantar laporan...buat aktiviti itu, buat aktiviti ini....

Nak bawa ke mana sebenarnya kita ni? Apa destinasi kita?


Ah, sudah! Tanya macam tu pulak...saya fikir, fikir &....bincang dengan sahabat2. Macam mana nk jawab soalan ni. Akhirnya... Wah, bagus pertanyaan2 ni! Maknanya nuqaba' dah faham. In sya Allah kita dah ade on the right track. Tidak mengapa walaupun lambat, asalkan bukan haluan yang salah. Maksud saya 'lambat' adalah baru nak tahu objektif & hala tuju lepas dah satu semester lebih bawa usrah. Teruskan sahabat-sahabat..sbb jalan ni da betul

**********

Baru-baru ni buat esaimen paper Pend. Sirah Sekolah Rendah. Antara tugasannya adalah kajian tokoh. So, rasa nk share sikit beberapa input yang saya dapat sebab........macam mana nk cakap xtau..

Tapi memang feel lahh... Kaji pasal Ustaz Abu Bakar Al-Baqir sebab dia asal dari tempat saya. (kajian tokoh di tempat anda). Kalau bincang bab perkembangan pendidikan islam atau sejarah M'sia  kita tak sebut nama 'tokoh' ni, memang tak lengkaplah saya kira.

Apa yang saya nak point disini adalah pemikiran dan wawasan beliau. But what...saya bukanlah pandai baca pemikiran orang macam beberapa sahabat kita, tapi melihat kepada hasil usaha yang Ustaz Abu Bakar Al-Baqir dah buat, memang xley blah.

Dia seorang yang berpandangan jauh. "Awat hang cakap lagu tu?" a.a.k?? (,")~
Kenapa saya cakap macam tu?

Ustaz Abu Bakar Al-Baqir (UAB) spt yg semua orang kenal adalah satu nama besar dalam sorotan perjuangan kemerdekaan  serta seorang pejuang haraki islam. Dia adalah pengasas Hizbul Muslimin yang akhirnya diharamkan oleh British. (slps HM diharamkan dan ramai pimpinan tertinggi mereka ditahan & dihukum oleh British laknatullah, mereka menubuhkan PAS yg terus hidup sampai skrg)

Ustaz Hj. Abu Bakar Al-Baqir
UAB dalam sejarah perjuangannya sangat banyak memberikan sumbangan untuk kemajuan ummat Islam. Sekadar menyatakan secara ringkas (nak banyak boleh tanya Syeikh Google), dia adalah pemimpin tertinggi dalam beberapa organisasi yang memperjuangkan pentadbiran Islam, pendidikan dan ekonomi Melayu-Islam di peringkat kebangsaan.

Ya, itu sangat hebat. Tapi saya bukan nak cerita yang itu, ada satu lagi sumbangan besar yang dia telah buat tapi saya tak tulis kat atas tu, UAB juga adalah pengasas kepada Ma'had Ehya' AsSharif, (MEA) Haa...ini yang saya maksudkan 'look to the future' tadi tu.

Perkara mula-mula yang dia buat setelah kembali dari perantauan mengisi ilmu dan pengalaman di tempat orang adalah menubuhkan sekolah agama. (dulu disebut sekolah arab, kalau sekarang nama sekolah arab ni yang banyak pakai di Kelantan jer lagi. Mungkin sebab Kelantan masih 'dulu' sampai sekarang..he2. 'Abdillah tentu senyum baca komen ni).

Ops..saya ulang, menubuhkan SEKOLAH AGAMA. Tak lain dan tak bukan buat sekolah ni hasil produknya adalah orang. Kalau berjuang ekonomi hasilnya adalah duit, berjuang politik hasilnya adalah pentadbiran Islam dan berjuang kebajikan hasilnya adalah kasih sayang.

So, kita boleh nilai perkara yang dia sangat pentingkan adalah menyediakan generasi Islam untuk masa akan datang. Kalau dalam istilah harakinya adalah usaha pengkaderan la. Inggeris dan sekutunya di Tanah Melayu time tu ade jugak buat sekolah tapi tak sama kurikulumnya.

UAB buat sekolah untuk cari ganti bila dia dah dijemput Ilahi, membina generasi yang akan meneruskan mata rantai membuat kerja-kerja dunia berdasarkan Islam. Inggeris dan sekutunya pun buat sekolah untuk ganti kerja mereka bila mereka pun dah mati.

Jadi, kita tengok UAB ni disamping sangat aktif (saya kata 'sangat') dalam memperjuangkan agenda politik, ekonomi dan kebajikan umat Islam, dia tidak meninggalkan program pengkaderan.

Macam kita di kampus, kita menyusun program-program untuk menegakkan syiar & syariat Islam. Buat ceramah, kempen, pencerahan dsb. Selain itu, yang kita perlu fikirkan juga adalah siapa yang akan meneruskan kerja ini selepas kita. So, kita kena usaha sediakan orang!

Lepas da grad, kita dah blah dan teruskan kerja islam ni kat luar pula. (Kat luar pula?? Dengan siapa plk..?Emm...)

**********

Program usrah yang kita rencanakan ni untuk menyediakan generasi seterusnya. Dalam konteks kampus, kita akan menjalankan usaha pengkaderan yang akan melahirkan pertamanya, manusia yang faham hakikat seorang muslim dan kedua, menyambung peranan kita menegakkan kalimah Allah di kampus ini.

Usrah adalah salah satu metod, cara macam mana nak melahirkan generasi yang diimpikan tu. Macam yang UAB buat, dia menubuhkan sekolah dan menyusun program-programnya. Kita jalankan usrah dan ada modul2nya yg tertentu.

Jalan yang kita lalui ini telah dirintis oleh muharrik Islam di seluruh dunia. As-Syahid Imam Hassan Al-Banna telah membuka jalan ini. Yakinlah kita berada di atas jalan yang dilaluinya. Dengan bimbingan Allah. Inilah manhaj kita. Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment